The Daily Telegraph (Sydney)

The Daily Telegraph
The Daily Telegraph front page.jpg
Cover of The Daily Telegraph (May 26, 2016), occupied by a hit piece on David Feeney, during the 2016 federal election campaign.
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Nationwide News
(News Corp Australia)
EditorChris Dore
FoundedThe Daily Telegraph 1879
The Daily Telegraph-Mirror 1990 (merger with The Daily Mirror)
The Daily Telegraph 1996
Political alignmentCentre-right[1]
Headquarters2 Holt Street,
Surry Hills, NSW, Australia
Circulation280,731 (Weekdays)
265,711 (Saturday) (as of 2013-14 financial year)
Readership1,191,000 (Weekdays)
909,000 (Saturday)
Websitewww.dailytelegraph.com.au

The Daily Telegraph is an Australian daily tabloid newspaper[2] and website published in Sydney, New South Wales, by Nationwide News Limited, a division of News Corp Australia, formerly News Limited.

The Daily Telegraph is published Monday through Saturday and is available throughout Sydney, across most of regional and remote New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland.

DailyTelegraph.com.au is the website and smartphone site for both The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph newspapers. It is Australia's leading subscription news website,[3] according to Nielsen's Digital Content Ratings for July 2018,[4] with a unique monthly audience of 2,841,381 readers.

History

The Daily Tele, as it is also known, was founded in 1879.[5] From 1936 to 1972, it was owned by Sir Frank Packer's Australian Consolidated Press. That year it was sold to News Limited (now News Corp Australia).

The paper ran as a broadsheet until 1927, when it switched to a tabloid format. The paper returned to a broadsheet format in 1931, but wartime paper restrictions saw it return to tabloid format in 1942.[6]

In February 1957 the Australian Prime Minister, Robert Menzies, barred correspondents of The Daily Telegraph from his press conferences because the paper had been critical of his policies.[7]

In October 1990, it merged with its afternoon sister paper The Daily Mirror to form The Daily Telegraph-Mirror with morning and afternoon editions. The new paper continued in this vein until January 1996 when the paper name reverted to The Daily Telegraph. The paper continued morning and afternoon editions until January 2002, when the afternoon edition was discontinued.

The circulation of the newspaper during the June quarter 2013 was 310,724 on weekdays,[8] the largest of a Sydney newspaper. In the 2013-14 financial year it decreased 9.65% to 280,731.[9][10]

Controversies

A 2013 poll conducted by Essential Research found that the Telegraph was Australia's least-trusted major newspaper, with 41% of respondents citing trust in the paper.[11][12]

Allegation of Vilifying Transgender Australians

In December 2017, legal action was commenced over an article published online by The Daily Telegraph about a transgender woman accused of a violent axe attack in a Sydney suburb. The NSW Civil and Administrative Tribunal considered whether the article constituted vilification through its gratuitous references to, and ridicule of, "a tranny" who had "chopped herself".

The Tribunal held that The Daily Telegraphs article was published with "apparent disregard for the injurious effect it might have on transgender people." The Tribunal also said that, "it is evident that [the author] was seeking to make fun of Ms Amati and probably transgender people more generally," and that the "attempt at humour was in poor taste and completely devoid of empathy or sensitivity."

Continuing, the Tribunal also said that the article was only "one of a number of articles carried by the Australian media which contribute to the perpetration and perpetuation of demeaning negative stereotypes and a lack of acceptance of transgender people within the community.".

The Tribunal ultimately concluded that, whilst "close to the line", the article did not reach the high threshold for vilification.[13]

As of September 2018, the article has been removed from the website of The Daily Telegraph, although the publisher did not offer an apology.

The Australian Press Council has not formed any conclusions about whether the article complied with its Statement of General Principles.

John Brogden allegations

The Telegraph was widely criticised for its coverage of former New South Wales Liberal leader John Brogden. After Brogden resigned in 2005, the newspaper ran a front-page headline, "Brogden's Sordid Past: Disgraced Liberal leader damned by secret shame file," detailing past allegations of misconduct by Brogden. The following day, Brogden attempted suicide at his electoral office.

Rodney Tiffen, an academic at the University of Sydney, described the newspaper's coverage as an example of "hyena journalism", judging Brogden's personal life to be off limits following his withdrawal from public life.[14]

Editor David Penberthy claimed that his source was from inside the Liberal Party and that none of the events would have happened if no one leaked from inside the party.[15]

Mount Druitt High School

On 8 January 1997, the Telegraph published the headline, "The class we failed" concerning was the Year 12 class at Mount Druitt High School in outer Western Sydney in which no student scored a Tertiary Entrance Rank (TER) above 50 (the maximum possible rank is 100). Although the article made clear that the newspaper believed that the state had failed the students, many accused the Telegraph of branding the students themselves as failures and showing a full year photo identifying students.

The story led to a renewed focus on the quality of public schools in Western Sydney and precipitated several reviews of schooling in the area.[16] But for many, the headline highlighted problems with interpreting Higher School Certificate results and the accompanying TER.[17]

The students successfully sued the newspaper in the Supreme Court for defamation. The Telegraph subsequently apologised and settled for damages out of court.[18] The published apology stated:

Later, criticising defamation laws, News Limited CEO John Hartigan said that

Call centres in India

In October 2006, The Telegraph claimed in a front-page article that ANZ were using call centres in Bangalore, India. The paper even sent a journalist to Bangalore, Luke McIlveen, and a photographer to verify this claim.[20] ANZ denied the claim, stating that they do not employ overseas call centre staff in India.[21] Subsequently, ANZ pulled all of its advertising from News Limited, including Foxtel and News website, which amounted to $4 to 5 million, about 10 per cent of ANZ's advertising budget.[21]

In assuming blame, David Penberthy, editor-in-chief of News Limited, defended McIlveen.[22]

Allegations of plagiarism

In 2002, former Telegraph journalist, Matt Sun, was accused of plagiarism by the TV program Media Watch.[23][24] Editor at the time, Campbell Reid, responded by accusing Media Watch's host of having a conflict of interest that "destroyed the credibility of any judgement he could pass on the ethics and standards of others in the media".[25]

Press Council complaint regarding Greens article

In May 2011, The Telegraph published an article making an assertion about the Australian Greens which subsequently prompted a complaint to the Australian Press Council. The article asserted that the Greens had managed to "force" the Government to divert money from flood relief, to fund various Green programs. The Press Council upheld the complaint and stated that the assertion was inaccurate and remained uncorrected.[26]

Press Council complaint regarding series of misleading NBN articles

In June and July 2011, The Telegraph published a series of articles about the National Broadband Network. These articles triggered a complaint to the Australian Press Council, alleging that they were factually incorrect, unbalanced and misleading. In December 2011, the Press Council upheld the complaints on all three articles, forcing The Telegraph to publish the adjudication.[27][28] The Council also published the following statement in regards to the issue:

Press Council complaint regarding Mark Latham article (Sunday Telegraph)

In December 2011, The Sunday Telegraph published two articles about former Labor leader Mark Latham and an alleged argument he had with his child's swimming teacher. Mr Latham complained to the Australian Press Council that there was a conflict of interest which should have been disclosed as the reporter was the daughter of one of the swim teachers at the school. Mr Latham also complained that the articles breached the privacy of his family, especially his young children, and were not in the public interest. The Press Council upheld the complaint and published the following statement (extract only):

The Council also found that there had been an "unreasonable intrusion on the children's privacy" and upheld that aspect of the complaint.[30]

Press Council complaint regarding asylum seeker article

In November 2011, The Telegraph published an article about asylum seekers with the front-page heading 'OPEN THE FLOODGATES - Exclusive: Thousands of boat people to invade NSW'. Another headline stated 'Detainee Deluge for Sydney'. This prompted a complaint to the Australian Press Council, which was upheld. The Press Council published the following statement (extract only):

Press Council complaint regarding series of Clover Moore articles

Throughout 2011, The Telegraph published 17 articles about Sydney Lord Mayor and MP Clover Moore. The articles prompted a complaint to the Australian Press Council. The complainant argued that the articles provided unbalanced coverage and that many of the headlines and phrases were opinion rather than fact. The Press Council upheld the complaint in part and published the following statement (extract only):

This adjudication marked the 4th complaint to have been upheld against The Daily Telegraph under the editorship of Paul Whittaker, since commencing the role in April 2011.[33]

Photoshopping of Mike Carlton onto Boston bombing victim

Following the resignation of Fairfax commentator Mike Carlton, The Daily Telegraph published a 2-page spread attacking Carlton and competing newspaper the Sydney Morning Herald. The spread included a composited image of Boston Marathon bombing victim James Costello, with Mr Carlton's face and wearing an Arab headdress. The photoshopped image portrayed Carlton 'escaping Gaza'. The image manipulation drew widespread criticism on social media, and forced the editor to apologise, saying he was unaware of the origin of the image.[34]

Counterparts

On Sundays, its counterpart is The Sunday Telegraph.

Its Melbourne counterparts are the Herald Sun and Sunday Herald Sun. In Brisbane, it is linked with The Courier-Mail and The Sunday Mail, in Adelaide, The Advertiser and Sunday Mail, in Perth, The Sunday Times, in Hobart, The Mercury and The Sunday Tasmanian, in Darwin, The Northern Territory News and Sunday Territorian.

Political stance

The Daily Telegraph has traditionally been opposed to the Australian Labor Party, and is often a supporter of the Australian Liberal Party. A 2013 front-page headline said of the second Rudd Government "Finally, you now have the chance to kick this mob out".[1][35] The paper's high-profile columnists are predominantly conservative, including Piers Akerman, Miranda Devine, Tim Blair and Andrew Bolt.

A Roy Morgan media credibility survey found that 40 per cent of journalists viewed News Limited newspapers as Australia's most partisan media outlet, ahead of the Australian Broadcasting Corporation on 25 per cent. The survey found that readers took a generally dim view of journalists. In response to the question "Which newspapers do you believe do not accurately and fairly report the news?", the Daily Telegraph came third (9%) behind the Herald Sun (11%) and "All of them" (16%).[36]

At the Australian federal election, 2007 The Daily Telegraph for only the second time endorsed the Australian Labor Party. At the Australian federal election, 2010 the Newspaper endorsed the Coalition and Tony Abbott. In the 2013 election, the Daily Telegraph ran 177 stories that were pro Coalition 11 stories that leaned the other way.[37]

Staff

Editors

The Telegraph is edited by Christopher Dore.[38] Dore's predecessors are Paul Whittaker, Gary Linnell, David Penberthy,[39] Campbell Reid,[39]David Banks[40] and Col Allan, who now served as editor-in-chief at the Murdoch-owned New York Post from 2001 to 2016.

Columnists

Columnists include Piers Akerman, Tim Blair, Miranda Devine and education specialist Maralyn Parker. Journalists include Joe Hildebrand, Samantha Maiden, Andrew Clennell, Mark Morri, Nick Tabakoff, Edward Boyd, Ashleigh Gleeson, Laura Banks and Daniel Meers.

Past employees

Past writers for the newspaper include Lucian Boz, Mark Day, Peter Frilingos, Mike Gibson, Peter Holder and David Luff.

Blogs

The Daily Telegraph website hosts the blogs of several columnists.
*Tim Blair, blog
*Andrew Bolt, blog
*Miranda Devine, blog
*Piers Akerman, right-wing conservative commentator since 1993
*RendezView, a stable of several opinion columnists
*Game of Moans, a pop culture blog focusing on Game of Thrones and the Walking Dead.

Circulation and readership

Enhanced Media Metrics Australia (EMMA) figures show that 2,983,000 people in NSW read The Daily Telegraph in print or digitally every month. The Daily Telegraph's average Monday to Friday newspaper audience is 822,000 compared to the Sydney Morning Herald at 580,000.

in 2013, the average print circulation for The Daily Telegraph on weekdays was 310,724 during the June quarter.[8] In the 2013-14 financial year, however, weekday circulation was 280,731 (Saturday circulation 265,711). These circulation figures were down year on year (-9.65% and -8.67% respectively). However readership rose 1.53% to 1,191,000 readers on weekdays, while falling 1.62% on Saturdays to 909,000.[9][10] Average readership was 781,000 during 2012, and 902,000 during 2011. Its readership on Saturdays was estimated at 729,000 during 2012, down from 800,000 during 2011.[41]

As of July 2015, third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb, ranked The Daily Telegraphs's website as the 90th and 200nd most visited website in Australia respectively.[42][43] SimilarWeb rates the site as the 21st most visited news website in Australia, attracting almost 3.7 million visitors per month.[43][44]

See also

References

  1. ^ a b "Media Watch: One voice, many mastheads (05/08/2013)". abc.net.au. Archived from the original on 31 May 2015.
  2. ^ "About Us". Archived from the original on 5 September 2015.
  3. ^ "Daily Telegraph Nielsen DCR, July 2018".
  4. ^ "NIELSEN DIGITAL CONTENT RATINGS JULY 2018 TAGGED RANKINGS".
  5. ^ Clancy, Laurie (2004). "The Media and Cinema". Culture and Customs of Australia. Greenwood Press. p. 126. ISBN 0-313-32169-8.
  6. ^ "Daily Telegraph". paperworld.com.au. Archived from the original on 10 March 2015.
  7. ^ The Press and the People. London: General Council of the Press. 1956. p. 18.
  8. ^ a b Knott, Matthew (16 August 2013). "Newspaper circulation results shocker: the contagion edition". Crikey. Private Media. Archived from the original on 6 October 2014. Retrieved 2013.
  9. ^ a b Mediaweek August/Enhanced Media Metrics Australia (emma)
  10. ^ a b "Roy Morgan, EMMA and ABC figures released in August 2014". B&T. Archived from the original on 16 August 2014.
  11. ^ "Trust in Australian media: Essential Research poll on media - Crikey". crikey.com.au. Archived from the original on 19 December 2013.
  12. ^ "trust in media". essentialvision.com.au. Archived from the original on 11 December 2013.
  13. ^ "DLH v Nationwide News", NSW Civil Administrative Tribunal, NSW Civil Administrative Tribunal, 17 September 2018
  14. ^ "The Daily Telegraph, John Brogden and hyena journalism". Onlineopinion.com.au. Archived from the original on 3 March 2016.
  15. ^ Editor rejects attack over Brogden coverage. 31/08/2005. ABC News Online Archived 20 April 2008 at the Wayback Machine.
  16. ^ "New South Wales Public Education Inquiry: Final Reports: Second Report: 22: Chapter 4: Impact of the Restructuring of Public Education in NSW since 1988". Pub-ed-inquiry.org. Archived from the original on 5 November 2013.
  17. ^ Policy Spring (Sept-Nov) 1998 Archived 10 October 2009 at the Wayback Machine.
  18. ^ a b NSW Teachers Federation: Education Online: November 2000: Telegraph apologises to Mt Druitt students Archived 12 March 2007 at the Wayback Machine.
  19. ^ Press freedom under attack Archived 12 October 2006 at the Wayback Machine.
  20. ^ Media Watch: Front Page -- Bad Line For Bangalore Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine. (16 October 2006)
  21. ^ a b "ANZ's call centres in Australia and here to stay" (PDF). ANZ press release. 10 October 2006. Archived (PDF) from the original on 5 March 2016.
  22. ^ "The Age of disbelief", The Australian
  23. ^ "Media Watch | Armed Holdup". Australian Broadcasting Corporation. 17 June 2002. Archived from the original on 4 March 2016.
  24. ^ "Media Watch | Campbell Reid's Standards". Australian Broadcasting Corporation. 27 May 2002. Archived from the original on 5 March 2016.
  25. ^ "Media Watch |". Australian Broadcasting Corporation. Archived from the original on 7 February 2016.
  26. ^ "Adjudication No. 1506: The Australian Greens/The Daily Telegraph (September 2011)". Australian Press Council. 23 September 2011. Archived from the original on 9 September 2015.
  27. ^ Winterford, Brett (23 December 2011). "Press Council finds News Limited misled over NBN". IT News Australia. Archived from the original on 7 January 2012. Retrieved 2011.
  28. ^ Nayantara, Mallya (24 December 2011). "Daily Telegraph repeatedly wrong in NBN reports". Delimiter. Retrieved 2011.
  29. ^ "Adjudiciation No. 1515: Jamie Benaud/The Daily Telegraph (December 2011)". Australian Press Council. 22 December 2011. Archived from the original on 9 September 2015. Retrieved 2011.
  30. ^ "Adjudication No. 1531: Mark Latham/The Sunday Telegraph (May 2012)". Australian Press Council. 21 May 2012. Archived from the original on 9 September 2015. Retrieved 2011.
  31. ^ "Adjudication No. 1536: Anna Krjatian/The Daily Telegraph (May 2012)". Australian Press Council. 5 June 2012. Archived from the original on 9 September 2015.
  32. ^ "Adjudication No. 1537: Stephen Pate/The Daily Telegraph (June 2012)". Australian Press Council. 6 June 2012. Archived from the original on 9 September 2015.
  33. ^ "A new editor for the Daily Telegraph - Paul Whittaker" Archived 12 November 2012 at the Wayback Machine., The Daily Telegraph (Australia)
  34. ^ Amanda Meade. "Daily Telegraph sorry for using Boston bombing image to mock Mike Carlton". the Guardian. Archived from the original on 21 December 2016.
  35. ^ "Daily Telegraph 'Kick This Mob Out' front page draws Press Council complaints". The Sydney Morning Herald. Archived from the original on 2 June 2015.
  36. ^ "10,13_tr66_media" (PDF). Archived from the original (PDF) on 22 October 2006.
  37. ^ "Media Watch: The Turnbull takeover (21/09/2015)". abc.net.au. Archived from the original on 23 September 2015.
  38. ^ "Archived copy". Archived from the original on 9 March 2017. Retrieved 2016.
  39. ^ a b AAP (1 April 2005). "New editor for Daily Telegraph". Sydney Morning Herald. Archived from the original on 24 September 2015.
  40. ^ "Banksy's Blog: About David Banks". banksysblog.co.uk. Archived from the original on 27 April 2009. Retrieved 2018.
  41. ^ "Roy Morgan Readership estimates for Australia for the 12 months to December 2012 (Finding No. 1932)". Roy Morgan Research. Roy Morgan Research. 15 February 2013. Archived from the original on 13 May 2013. Retrieved 2013.
  42. ^ "dailytelegraph.com.au Site Overview". Alexa. Archived from the original on 9 September 2015. Retrieved 2015.
  43. ^ a b "dailytelegraph.com.au Analytics". SimilarWeb. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 2015.
  44. ^ "Top 50 sites in Australia for News And Media". SimilarWeb. Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 2015.

  This article uses material from the Wikipedia page available here. It is released under the Creative Commons Attribution-Share-Alike License 3.0.

The_Daily_Telegraph_(Sydney)
 



 

Connect with defaultLogic
What We've Done
Led Digital Marketing Efforts of Top 500 e-Retailers.
Worked with Top Brands at Leading Agencies.
Successfully Managed Over $50 million in Digital Ad Spend.
Developed Strategies and Processes that Enabled Brands to Grow During an Economic Downturn.
Taught Advanced Internet Marketing Strategies at the graduate level.


Manage research, learning and skills at defaultlogic.com. Create an account using LinkedIn to manage and organize your omni-channel knowledge. defaultlogic.com is like a shopping cart for information -- helping you to save, discuss and share.


  Contact Us